Η ομάδα της Sparrow παραβρέθηκε στο BnB Guest Conference που έλαβε μέρος στο Wyndham Grand Athens, το πρώτο conference για την Οικονομία Διαμοιρασμού & τη Βραχυχρόνια Μίσθωση.
Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Thomas Canton, Chief Revenue Officer της AirDNA. Η AirDNA είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο από πλευράς δεδομένων βραχυχρόνιας μίσθωσης, καθώς συλλέγει καθημερινά όλες τις κρατήσεις και τις τιμές από περισσότερα από 5.000.000 ακίνητα που είναι καταχωρημένα στην Airbnb και την HomeAway, και σύντομα θα συλλέγει data και από την Booking.com.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κος Caton αποκάλυψε κάποια πολύ σημαντικά στοιχεία σχετικά με τη βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα τα οποία επιδεικνύουν σημαντικές αλλαγές σε στοιχεία μετρήσεων όπως η πληρότητα και η μέση τιμή ανά περιοχή. Στοιχεία πολύ σημαντικά για hosts που τους ενδιαφέρει να διατηρήσουν ή να αυξήσουν το εισόδημά τους.
Οι 5 γειτονιές της Αθήνας που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση
Όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα, στην Αθήνα οι περισσότερες καταχωρήσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης ποσοτικά βρίσκονται στο Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας με την ετήσια αύξηση καταχωρήσεων (Year over Year Listing Growth) να φτάνει το 41% αλλά αντίστοιχα με μόνο 2% αύξηση στο εισόδημα ανά καταχώριση (Revenue per Active Rental Growth) το οποίο συγκριτικά με άλλες περιοχές της Αθήνας είναι το μεγαλύτερο. Πιο συγκεκριμένα, τα Πατήσια, έχουν πολύ λιγότερες ενεργές καταχωρήσεις, με 100% αύξηση στον αριθμό καταχωρήσεων το 2018 σε σύγκριση με το 2017 αλλά με αρνητικό πρόσημο της τάξης του -12% στην αύξηση εισοδήματος ανά καταχώριση (Revenue per Active Rental Growth).
Το μεγαλύτερο RevPAR (Revenue per Active Rental) τα τελευταία δύο χρόνια συναντάται στο Γκάζι με 6%.
Οι 10 καλύτερες γειτονιές της Αθήνας με την καλύτερη αύξηση εισοδήματος
Κοιτάζοντας τον παρακάτω πίνακα, όσον αφορά το έσοδο ανά ακίνητο (Avg Daily RevPAR) το Ζάππειο έρχεται πρώτο με €58.00 τη διανυκτέρευση, ακολουθεί δεύτερη η Ακρόπολη με €54.27 τη διανυκτέρευση και τρίτο το Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας με €52.58 κόστος διανυκτέρευσης.
Χρόνος προκρατήσεων
Στο παρακάτω γράφημα βλέπουμε πόσες μέρες πριν το ταξίδι του, ο επίδοξος επισκέπτης πραγματοποιεί την κράτηση. Κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν ο μέσος όρος είναι στις 57 ημέρες πριν την κράτηση ο οποίος είναι και ο υψηλότερος, συγκριτικά με τους υπόλοιπους μήνες του έτους που πραγματοποιεί μια κράτηση σε μικρότερο χρονικό διάστημα πριν το ταξίδι του. Χρησιμοποιώντας αυτά τα στοιχεία, ο host μπορεί να χαράξει την τιμολογιακή πολιτική του. Μπορεί για παράδειγμα να εφαρμόσει κάποιες εκπτώσεις 2 μήνες πριν την καλοκαιρινή σεζόν ή να αποφασίσει να διαφημίσει το κατάλυμά του.
Ποσοστά καταλυμάτων ανά τύπο στην Αθήνα
Σχετικά με την Αθήνα, ρίχνοντας μια προσεκτική ματιά στο παρακάτω γράφημα, το 88% των καταλυμάτων προς διάθεση στην πρωτεύουσα της χώρας είναι ολόκληρα διαμερίσματα, το 11% είναι ιδιωτικά δωμάτια ενώ το 1% είναι κοινόχρηστα δωμάτια. Από τον συνολικό αριθμό καταλυμάτων που ενοικιάζονται ως ολόκληρα διαμερίσματα, μπορούν να φιλοξενηθούν κατά μέσο όρο 4,2 επισκέπτες και διαθέτουν 1,5 κρεβατοκάμαρες.
Άλλο χρήσιμο συμπέρασμα από το γράφημα είναι ότι στα καταλύματα που ενοικιάζονται ολόκληρα, το market revenue αυξάνεται κλιμακωτά με αποκορύφωμα την περίοδο μεταξύ Ιουλίου και Οκτωβρίου το 2018, όπου το ποσό έφτασε τα 8.000.000 δολάρια.
Hosts: αριθμοί και ποσοστά
Σύμφωνα με τον επόμενο πίνακα, στην Αθήνα υπάρχουν αυτή τη στιγμή 4.847 ενεργοί hosts εκ των οποίων το 35% είναι Superhosts και το 22% διαχειρίζονται άνω του ενός καταλύματος. Επίσης, το 54% των καταχωρήσεων τις διαχειρίζονται hosts που διαχειρίζονται και άλλα ακίνητα ταυτόχρονα, κατά πάσα πιθανότητα εταιρίες διαχείρισης ακινήτων.
Κοιτώντας τα σχετικά στοιχεία εκτός Αθηνών, η Ζάκυνθος, στην κατηγορία των καταλυμάτων που έχουν ενοικιαστεί από 1-3 μήνες τον τελευταίο χρόνο έρχεται πρώτη με ποσοστό 84%. Ακολουθούν με την εξής σειρά η Κως με 79%, η Μύκονος με 76%, η Κρήτη και η Κέρκυρα με 73%, η Θεσσαλονίκη με 61%, η Αθήνα με 55% και τελευταία η Σαντορίνη με 44%.
Βαθμός ικανοποίησης επισκεπτών
Ο αριθμός των ανθρώπων που επέλεξε τη βραχυχρόνια μίσθωση για τις διακοπές του αυξήθηκε μεταξύ του 2017 και του 2018. Στον αντίποδα, ο βαθμός ικανοποίησης μειώθηκε από το 60% στο 47%. Στοιχείο που υποδεικνύει ότι οι απαιτήσεις των επίδοξων επισκεπτών αυξάνονται και η στροφή προς πιο επαγγελματικές υπηρεσίες είναι ενδεδειγμένες.
Airbnb και HomeAway: αριθμοί καταλυμάτων στην Ελλάδα
Παρακάτω βλέπουμε μια σύγκριση στον αριθμό καταλυμάτων στην Ελλάδα μεταξύ της Airbnb και της HomeAway με αναφορά σε συγκεκριμένες πόλεις. Η Κρήτη είναι μακράν πρώτη στη λίστα και στις δύο πλατφόρμες. Συγκεκριμένα στην Airbnb υπάρχουν καταγεγραμμένα 17.118 καταλύματα, ενώ στην HomeAway 6.565.
Οι 5 περιοχές της Ελλάδας με την μεγαλύτερη ανάπτυξη
Ένας πολύ ενδιαφέρον πίνακας είναι o παρακάτω όπου αναγράφονται οι 5 περιοχές της Ελλάδος με τη μεγαλύτερη αύξηση εσόδων ανά ακίνητο (RevPAR Increase). Η Λευκάδα έρχεται πρώτη με 167%, ακολουθεί η Ερμιονίδα με 101%, η Κέρκυρα με 73%, η Γλυφάδα με 45% και τέλος η Τήνος με 42%. Σίγουρα είναι οι περιοχές που αξίζει να επιστήσουν την προσοχή τους οι επίδοξοι επενδυτές.
Αύξηση καταλυμάτων στην Ελλάδα – μείωση τιμών
Τα διαθέσιμα καταλύματα προς βραχυχρόνια μίσθωση αυξάνονται συνεχώς και στην πλατφόρμα της Airbnb αλλά και της HomeAway. Συγκριτικά, το 2017 υπήρχαν 59.379 ολόκληρα διαμερίσματα προς ενοικίαση, ενώ το 2018 ο αριθμός αυτός ανέβηκε στα 72.144, μια αύξηση της τάξης του 21%. Τα καταλύματα που τελικά ενοικιάστηκαν το 2017 ήταν 17.137 ενώ το 2018 ήταν 22.079, σημειώνοντας αύξηση 29%.
Πάραυτα, για τα συγκεκριμένα καταλύματα (ολόκληρα διαμερίσματα), αρνητική ήταν η πληρότητα κατά 13%, τα έσοδα ανά ακίνητο (RevPAR) κατά 28% καθώς και η μέση ημερήσια τιμή κατά 17%. Οι συγκεκριμένοι αρνητικοί δείκτες μαρτυρούν υπερπροσφορά στην αγορά.
Τα διαθέσιμα ακίνητα προς βραχυχρόνια μίσθωση στην Airbnb και την HomeAway σημείωσαν αύξηση κατά 240% μέσα σε 2 χρόνια.
Η μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στην Ελλάδα
Άλλος κεντρικός ομιλητής στο συνέδριο ήταν και ο Dr. Σοφοκλής Σκούλτσος. Κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στο επιστημονικό πεδίο της Διοίκησης και του Τουρισμού με ειδίκευση στον Τουριστικό Σχεδιασμό και στη Διαχείριση Εκδηλώσεων. Διδάσκει ως συνεργαζόμενο εκπαιδευτικό προσωπικό στο Τμήμα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου με έδρα τη Χίο και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στο Μεταπτυχιακό Διοίκησης Τουριστικών Μονάδων. Επίσης, είναι υπεύθυνος Τμήματος Τουριστικών Σπουδών στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο Πειραιά.
Ο Dr. Σκούλτσος παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας πολύ ενδιαφέρουσας μελέτης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Σύμφωνα με την μελέτη, από τις περιφέρειες της Ελλάδας, η Αττική έρχεται πρώτη στις βραχυχρόνιες μισθώσεις με ποσοστό 41%, με δεύτερη την Κρήτη με 20%.
Από τους ενεργούς hosts στην Ελλάδα:
- το 37% συνεργάζεται με την Airbnb 1 με 2 έτη
- το 31% συνεργάζεται με την Airbnb 3 με 4 έτη
- το 25% συνεργάζεται με την Airbnb λιγότερο από 1 έτος
- το 6% συνεργάζεται με την Airbnb περισσότερα από 5 έτη
Αριθμός ατόμων που ασχολούνται με την βραχυχρόνια μίσθωση εκτός του ιδιοκτήτη:
- 78% – κρατήσεις
- 87% – φροντίδα/καθαριότητα
- 72% – άλλες υποστηρικτικές λειτουργίες
Ημέρες ενοικίασης τον χρόνο:
- 8% – 0-30 ημέρες
- 20% – 31-60 ημέρες
- 23% – 61-90 ημέρες
- 16% – 91-120 ημέρες
- 8% – 121-150 ημέρες
- 23% – περισσότερες από 150 ημέρες
Επίσης ανέφερε ότι ο βασικός λόγος ενασχόλησης είναι για τη δημιουργία επιπλέον ατομικού εισοδήματος και τη συνεισφορά στο οικογενειακό εισόδημα, ενώ οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες εκτιμούν ότι η δραστηριότητα αυτή συμβάλει στην εθνική οικονομία και στην τοπική οικονομία, εκτός από την άνοδο του βιοτικού τους επιπέδου.
Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα είναι ότι το 39% των ερωτηθέντων πιστεύουν η εφαρμογή της νομοθεσίας θα μειώσει την προσφορά κατοικιών στην πλατφόρμα της Airbnb. To 33% πιστεύει ότι η νομοθεσία θα είναι επιζήμια για τους ιδιοκτήτες των κατοικιών που ενοικιάζονται στην πλατφόρμα της Airbnb αλλά ταυτόχρονα το 46% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η νομοθεσία είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας.
Οι αριθμοί της Booking.com
Κατά την παρουσίαση της Booking.com, σύμφωνα με τα στοιχεία της, τα επόμενα 5 χρόνια αναμένεται αύξηση 50% χάρη στις online πλατφόρμες. Πιο συγκεκριμένα, τα έσοδα από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις κυμαίνονταν στα 46 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016, στα 83 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017, ενώ το 2022 αυτό το ποσό αναμένεται να φτάσει στα 133 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ολοένα και περισσότεροι επισκέπτες της Booking.com επιλέγουν καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Το 35% των ταξιδιωτών που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της Booking.com θέλουν να μείνουν σε διαμέρισμα, σπίτι ή βίλα, ενώ η αύξηση του αριθμού καταχωρίσεων βραχυχρόνιας μίσθωσης σε σχέση με πέρυσι είναι της τάξης του 20%.
Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας, η ανάπτυξη του αριθμού καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης για το 2017 και το 2018 έχει φτάσει το 60%. Στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα, οι διανυκτερεύσεις καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης έχουν αυξηθεί κατά 250%.