Η ομάδα της Sparrow βρέθηκε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στο BnB Guest Conference που έλαβε μέρος διαδικτυακά για πρώτη φορά ελέω κορονοϊού στις 25 και 26 Ιανουαρίου. Να σημειωθεί ότι το συνέδριο μπορούσαν να παρακολουθήσουν μόνο όσοι είχαν κάνει προεγγραφή και δεν ήταν διαθέσιμο για παρακολούθηση από το ευρύ κοινό. Αυτό διασφάλισε ότι στις εργασίες του συμμετείχαν μόνο άνθρωποι από τον συγκεκριμένο κλάδο.
Την πρώτη ημέρα του conference, o πρώτος ομιλητής ήταν ο Jame Lane, Vice President of Research της AirDNA. Η AirDNA είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο από πλευράς δεδομένων βραχυχρόνιας μίσθωσης, καθώς συλλέγει καθημερινά όλες τις κρατήσεις και τις τιμές από περισσότερα από 10.000.000 ακίνητα που είναι καταχωρημένα στην Airbnb και την VRBO.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο Jame ανέλυσε κάποια πολύ σημαντικά στοιχεία σχετικά με τη βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα όπως αυτά προκύπτουν από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες της Airbnb και της VRBO.
Από πού αντλεί η AirDNA τα δεδομένα της
Όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα η ΑirDNA αντλεί τα δεδομένα της από μεμονωμένους οικοδεσπότες (35.000 ακίνητα), από εξειδικευμένα προγράμματα διαχείρισης βραχυχρόνιων μισθώσεων όπως PMS και Channel Managers (75.0000 ακίνητα) και από δεδομένα που αντλεί από τις ίδιες τις πλατφόρμες της Airbnb και την VRBO (10.000.000 ακίνητα).
AirDNA Data Sources
Πτώση στη ζήτηση στην Ευρώπη
Σύμφωνα με τον Jame, η ύφεση που παρατηρήθηκε στην Ευρώπη το 2020 στην αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, δεν έχει ξαναπαρατηρηθεί στα χρονικά. Εκτός από το μειωμένο εισόδημα των ταξιδιωτών και τη μείωση των εξόδων ταξιδιού από τον κόσμο παρατηρούμε επίσης και ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις κρατών. Αυτό παρόλο που μαρτύρα το άσχημο αντίκτυπο στην αγορά σημαίνει επίσης ότι όταν αρθούν οι περιορισμοί, τα ταξίδια θα γίνουν και πάλι το επίκεντρο της ζωής μας σχετικά γρήγορα.
Σύμφωνα με το παρακάτω γράφημα, όσο αφορά τα καταχωρημένα καταλύματα στην Airbnb, η μεγαλύτερη πτώση παρατηρήθηκε τον Μάιο του 2020, με σχεδόν 15 εκατομμύρια λιγότερα διαθέσιμα καταλύματα στην αγορά με σύγκριση τον Μάιο του 2019, μια μείωση της τάξης 65%. Αντίστοιχα, τον Ιούλιο του 2020 παρατηρήθηκε η δεύτερη μεγαλύτερη μείωση, 12 εκατομμύρια καταλύματα λιγότερα σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019, μια μείωση της τάξης 37%. Τέλος, τον Δεκέμβριο του 2020 που είναι και τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η αντίστοιχη μείωση ήταν της τάξης του 54% με 10 εκατομμύρια λιγότερα καταλύματα από τον αντίστοιχο μήνα το 2019.
Πώς επηρεάστηκε η Ευρώπη στο σύνολο το 2020 σε σύγκριση με το 2019
Η ζήτηση κατά μέσο όρο στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 42% στο σύνολό της. Στην Ελλάδα η ζήτηση μειώθηκε κατά 49.3% με παρόμοια ποσοστά μείωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (47.2%), την Ισπανία (47.4%) και την Ιταλία (50.8%)
Καλύτερες επιδόσεις στην Ευρώπη (συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες) είχαν η Ελβετία με μείωση 28.4%, η Γερμανία με 29.4%, η Πολωνία με 31.4% και το Βέλγιο με 31.7%.
Στο παρακάτω γράφημα αναγράφονται αναλυτικά οι επιδόσεις κάθε Ευρωπαϊκής χώρας.
Οι επιδόσεις της Ελλάδας
Η Ελλάδα συγκριτικά με άλλες χώρες τα πήγε λίγο καλύτερα από Μάιο μέχρι Ιούνιο λόγω του ότι είχε λιγότερα κρούσματα σε σύγκριση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Όπως απεικονίζεται και στο παρακάτω γράφημα, αυτή τη στιγμή είναι στην τελευταία θέση συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες, απόρροια της αύξησης των κρουσμάτων στη χώρα από το Νοέμβριο.
Ποιος ήταν ο χειρότερος μήνας στην Ελλάδα το 2020
Στην Ελλάδα τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2020 παρατηρούμε μια αύξηση στη ζήτηση 20 με 30%. Από τον Μάρτιο βλέπουμε πτώση στη ζήτηση στα επίπεδα χειμώνα. Ταυτόχρονα, παρατηρούμε την συνηθισμένη αύξηση κατά το καλοκαίρι με αποκορύφωμα περίπου τα 250.000 καταλύματα που νοικιάστηκαν την εβδομάδα τα οποία είναι 5 φορές επάνω συγκριτικά με Μάρτιο και Απρίλιο. Συγχρόνως, είναι και 60% κάτω συγκριτικά με την αντίστοιχη καλοκαιρινή περίοδο του 2019, με περαιτέρω μείωση από το Νοέμβριο που υπήρξε αύξηση των κρουσμάτων στη χώρα σημειώνοντας μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020 μείωση 75%.
Ελλάδα 2020 – μια χρονιά που πρέπει να αφήσουμε πίσω μας
Συγκριτικά με άλλες χώρες, στην Ελλάδα δεν υπήρχε μεγάλη μείωση των προσφερόμενων καταλυμάτων. Κοιτάζοντας το παρακάτω γράφημα είναι εμφανές ότι όλοι οι δείκτες είναι αρνητικοί σε σύγκριση με το 2020.
Πιο συγκεκριμένα:
- Ο αριθμός των διαθέσιμων καταλυμάτων από 82.138 το 2019 μειώθηκε σε 72.591 σημειώνοντας πτώση 11.6%
- Ο αριθμός των καταλυμάτων στα οποία έγιναν κρατήσεις, μειώθηκε από 52.235 το 2019 σε 37.355 το 2020, μια μείωση της τάξης 28.5%
- Ο διαθέσιμος αριθμός διανυκτερεύσεων από 16.6 εκατομμύρια το 2019 μειώθηκε σε 11.6 εκατομμύρια το 2020, μια πτώση 30%
- Ο αριθμός των κρατήσεων σε διανυκτερεύσεις επίσης μειώθηκε από 8.3 εκατομμύρια το 2020 σε 4.2 εκατομμύρια το 2019 σημειώνοντας πτώση κατά 49.3%
- Ο πληρότητα επίσης μειώθηκε από 49.9% το 2019 σε 36.1% το 2020, μια μείωσης της τάξης 27.7%
- Η μέση ημερήσια τιμή μειώθηκε από €119.24 το 2019 σε €111.29 το 2020 πέφτοντας κατά 6.7%
- Το έσοδο ανά ακίνητο (RevPAR) μειώθηκε από €59.55 το 2019 σε €40.22 το 2020 μια μείωση 32.5%
Μηνιαία προσφορά καταλυμάτων
Ο συνολικός αριθμός καταλυμάτων στην Ελλάδα προς προσφορά σύμφωνα με τον αντίστοιχο δείκτη στο γράφημα (Airbnb & VRBO) δείχνει μια αυξητική τάση συγκριτικά με το 2019. Οπότε αυτή τη στιγμή υπάρχουν πιο πολλά καταλύματα στην Airbnb από ποτέ τα οποία ως επί το πλείστον είναι ενεργά έχοντας τουλάχιστον μια κράτηση.
Επίσης, κοιτάζοντας το γράφημα παρατηρούμε την εποχικότητα της αγοράς στην Ελλάδα με αύξηση το καλοκαίρι και αντίστοιχη μείωση το χειμώνα. Συγκριτικά με το 2019 υπάρχει μια γενική μείωση της τάξης 10 με 20% όπου όμως τα συγκεκριμένα καταλύματα δεν αφαιρέθηκαν εξ ολοκλήρου από την πλατφόρμα αλλά δεν ήταν διαθέσιμα για ενοικίαση παρέχοντας την ένδειξη για δυναμική επαναφορά μόλις επανέλθει η ζήτηση.
Συνολικό εισόδημα ανά οικοδεσπότη
Σε σύγκριση με άλλες χώρες, στην Ελλάδα οι μικροϊδιοκτήτες κυριαρχούν στην αγορά (περίπου 32%) αλλά ταυτόχρονα οικοδεσπότες με πολλά καταλύματα (άνω των 20) έχουν καταφέρει να αυξήσουν το ποσοστό εισοδήματος τους την τελευταία πενταετία από 14% το 2016 σε 21% του συνολικού παραγόμενου εισοδήματος στην Ελλάδα το 2020. Πάνω από το 60% του συνολικού εισοδήματος παράγεται από οικοδεσπότες που έχουν από 1 έως 5 καταλύματα. Η επίδοσή τους από πλευράς πληρότητας επίσης είναι πολύ καλή.
Παράγοντας Καθαριότητα
Επίσης, παρατηρούμε το πόσο σημαντική είναι η βαθμολογία συγκεκριμένα στην καθαριότητα. Συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές όπου ο συγκεκριμένος παράγοντας ήταν σημαντικός, ειδικά το 2020 ο παράγοντας της καθαριότητας οδήγησε σε έως και 20% αύξηση την πληρότητα των καταλυμάτων που έλαβαν 5 αστέρια στην καθαριότητα συγκριτικά με καταλύματα που έλαβαν 1 έως 3 αστέρια. Αυτό μας δείχνει το πόσο σημαντικός έχει γίνει ο συγκεκριμένος παράγοντας. Παρατηρώντας το παρακάτω γράφημα φαίνεται πόσο σημαντικός παράγοντας είναι τον Απρίλιο και αντίστοιχα τον Οκτώβριο και Νοέμβριο.
Αντίκτυπο του COVID-19 στον τύπο καταλυμάτων
Μικρότερο αντίκτυπο λόγω COVID-19 παρατηρήθηκε σε καταλύματα ειδικού τύπου όπως φάρμες (-40% μείωση), σκηνές (-20% μείωση), δεντρόσπιτα (-22%), κάτι το οποίο μας δείχνει την ανάγκη του κόσμου να φύγει εκτός μεγάλων πόλεων. Αντιθέτως, καταλύματα όπως σκάφη, κάστρα και νησιά είχαν την μεγαλύτερη πτώση με 74% και 55% αντίστοιχα.
Η αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα για το 2020
Λόγω της πανδημίας καμία αγορά στην Ελλάδα δεν παρουσίασε θετικό πρόσημο το 2020. Πιο συγκεκριμένα, η Κέρκυρα είχε πτώση της τάξης 29.2%, η Θεσσαλονίκη 25.8%, η Χαλκιδική στο σύνολό της σημείωσε πτώση κατά 42%, η Λευκάδα 39.2%, η Κεφαλλονιά 31.3%, η Ζάκυνθος 23.4% ενώ η Πάρος και η Τίνος 31.4% και 25% αντίστοιχα.
Τη μικρότερη πτώση σημείωσαν η περιοχή του Σαρωνικού με 9.3% και η Καλαμάτα με 15.5% δείχνοντας και την ανάλογη τάση των ταξιδιωτών για εύκολα προσβάσιμους παραθαλάσσιους προορισμούς οδικώς, προσφέροντας μια αίσθηση ασφάλειας και ταυτόχρονα ευκολίας.
Τι συνέβη με τις 4 μεγαλύτερες αγορές της Ελλάδας το 2020
Ακόμα και στις 4 μεγαλύτερες αγορές της χώρας, όπως Αθήνα (-37%), Κρήτη (-25.7%), Μύκονος (-40.9%) και Σαντορίνη (-33.2%) όλοι οι δείκτες είναι αρνητικοί. Ο μόνος θετικός δείκτης που παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα, είναι η Μέση Ημερήσια Τιμή (Average Daily Rate) στην Κρήτη με άνοδο της τάξης του 1.9% όπου προήλθε από την αλλαγή στον τύπο καταλυμάτων που έμειναν οι φιλοξενούμενοι μένοντας σε μεγαλύτερα (και άρα ακριβότερα) καταλύματα σε σύγκριση με μικρότερα καταλύματα.
Κατά μέσο όρο η πληρότητα ήταν μειωμένη κατά 30%, οι τιμές μειωμένες κατά 10 με 15% και η ζήτηση μειωμένη κατά 50%. Τέλος, η προσφορά κατά μέσο όρο μειώθηκε 12 με 20%.
Από ποιές χώρες προήλθαν οι τουρίστες
Καταγράφοντας τις κριτικές που έγιναν στα καταλύματα της Αθήνας, βλέποντας το παρακάτω γράφημα παρατηρούμε από ποιες χώρες προήλθαν οι ταξιδιώτες. Οι Αμερικάνοι καταλαμβάνουν την πρώτη θέση για την περίοδο 2017 – 2019. Για το 2020 πρώτοι στη λίστα εμφανίζονται για πρώτη φορά οι ‘Έλληνες, επιβεβαιώνοντας την τάση του εσωτερικού τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω της πανδημίας και των αντίστοιχων ταξιδιωτικών περιορισμών. Ταυτόχρονα οι Βρετανοί καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση σε όλες τις αναγραφόμενες χρονιές ενώ οι Γάλλοι για το 2017, το 2018 και το 2020 καταλαμβάνουν την τρίτη θέση. Τέλος, η Ισπανία παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην λίστα στη πέμπτη θέση για το 2020.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της AirDNA, oι Αμερικάνοι κάνουν κρατήσεις περισσότερων ημερών συγκριτικά με επισκέπτες άλλων χωρών έχοντας τη δυνατότητα να δουλέψουν μέσω τηλεργασίας και να συνδυάσουν διακοπές με εργασία. Οπότε παρατηρούμε φαινόμενα όπου κλείνουν ένα κατάλυμα για ένα μήνα αντί για δύο εβδομάδες, όπου στον ένα μήνα τις δύο εβδομάδες κάνουν διακοπές και τις άλλες δύο εργάζονται εξ αποστάσεως από το κατάλυμα που έχουν νοικιάσει. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι δυνητικοί επισκέπτες αναζητούν μεγαλύτερα καταλύματα με άνω της μιας κρεβατοκάμαρας εξοπλισμένα με γραφείο και κουζίνα έτσι ώστε να μαγειρεύουν από το σπίτι.
Επίσης καταλύματα τα οποία βρίσκονται εκτός μεγάλων πόλεων και προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες είναι περιζήτητα ακόμα και αν κοστίζουν περισσότερο.
Οι προτεραιότητες των ταξιδιωτών που κάνουν τη διαφορά
Παρατηρείται διαφορά στις προτεραιότητες των επισκεπτών όσον αφορά τα καταλύματα που θα επιλέξουν λόγω COVID-19.
Πριν τον COVID-19 οι σημαντικότεροι παράγοντες ήταν η τιμή, η τοποθεσία και το τελικό προϊόν. Τώρα δίνουν βάση περισσότερο στην ασφάλεια, στην καθαριότητα και στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς σε συνδυασμό με την τιμή, τοποθεσία και το τελικό προϊόν.
Οι προβλέψεις για το 2021
Κοιτάζοντας στο μέλλον, οι επόμενοι μήνες μέχρι τον Μάιο δεν είναι καλοί όσον αφορά τη ζήτηση, αλλά τους καλοκαιρινούς μήνες (Ιούνιος, Ιούλιος) η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη από τους αντίστοιχους μήνες του 2020 δείχνοντας ότι ο κόσμος ήδη κάνει κρατήσεις για το καλοκαίρι. Μεγάλο ρόλο φυσικά θα παίξουν οι εμβολιασμοί όπως και ο τοπικός τουρισμός. Οι διεθνείς πτήσεις αναμένεται να είναι 40% κάτω σε σύγκριση με το 2019 κατά τη τουριστική περίοδο του 2021. Είναι σίγουρα πολύ καλύτερο ποσοστό από το 5% του 2020 αλλά μιλώντας σε ρεαλιστική βάση δεν θα επιστρέψουμε σε μια κανονικότητα σχετικά με τα ταξίδια πριν το καλοκαίρι του 2023 ή 2024 εφόσον και θα έχει εμβολιαστεί το σύνολο του παγκόσμιου πληθυσμού.
Τέλος, αναφέρθηκε ότι οι μειωμένες τιμές καταλυμάτων δεν θα είναι το ζητούμενο, διότι το ζήτημα είναι ότι πολύ κόσμος δεν ταξιδεύει όχι διότι δεν διαθέτει τα χρήματα αλλά επειδή δεν επιτρέπεται λόγω της πανδημίας.
Κάτι που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι το γεγονός ότι πολλοί επισκέπτες εκεί που έμεναν σε κάποιο κατάλυμα για 4 με 5 ημέρες τώρα μένουν 8 με 10 ημέρες. Δηλαδή εκεί που πήγαιναν κάπου για ένα Σαββατοκύριακο τώρα διαμένουν για μια βδομάδα συνδυάζοντας διακοπές με εργασία με ζητούμενο το καλό και γρήγορο Wi-Fi και έναν άνετο χώρο εργασίας (γραφείο και καρέκλα).
BOOKING.COM
Στη συνέχεια του συνεδρίου το λόγο πήρε ο Thibault Masson – Program Manager Hospitality της Booking.com και αναφέρθηκε στοχευμένα στην ελληνική αγορά Short-term Rentals & Villas, με χρήσιμα αποκλειστικά στοιχεία αναφέροντας ότι την τρέχουσα περίοδο η Booking.com έχει πάνω από 7.000.000 καταχωρήσεις από καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Στην ομιλία του παρουσίασε κάποιες διαφάνειες αναλύοντας διάφορες τάσεις και παράγοντες.
Ταξιδιώτες νεαρής ηλικίας
Ξεκινώντας, έκανε ειδική αναφορά στους ταξιδιώτες νεαρής ηλικίας όπου διατύπωσε τα εξής:
- Tο 53% των ταξιδιωτών έχουν μεγάλη επιθυμία να ταξιδέψουν περισσότερο και να γνωρίσουν τον κόσμο
- To 42% επιθυμούν να ταξιδέψουν στο άμεσο μέλλον για να αναπληρώσουν το χαμένο χρόνο
- To 61% εκτιμούν πιο πολύ τα ταξίδια σε σχέση πριν την πανδημία
- Παράγοντες όπως η ταχύτητα του Wi-Fi και η προβολή του καταλύματος στα social media (Instagram-friendly) είναι πολύ σημαντικοί
Ζωτικής αξίας παράγοντες
Στη συνέχεια της παρουσίασης ανέλυσε τους παράγοντες που θεωρούν ως πιο σημαντικούς οι ταξιδιώτες.
- 68% των ερωτηθέντων προσδοκούν ότι τα αναρτημένα καταλύματα στις πλατφόρμες θα προσφέρουν προσφορές και εκπτώσεις (promotions & discounts). Αυτό σημαίνει ότι για κρατήσεις μεγάλης διαρκείας είναι καλό να υπάρχουν και οι ανάλογες εκπτώσεις
- 62% των ερωτηθέντων είναι πιο είναι πιο συνειδητοποιημένοι σχετικά με τις τιμές όταν οργανώνουν ένα ταξίδι
Πού προτιμάει να ταξιδέψει ο κόσμος
- 50% των ταξιδιωτών θέλει να επισκεφτεί ξανά μέρη που έχει ξαναπάει και τα γνωρίζει
- 43% των ταξιδιωτών θέλει να εξερευνήσει ένα νέο προορισμό στην χώρα τους
Αναζητήσεις απόδρασης
- 38% των ερωτηθέντων κοιτάζει πιθανούς ταξιδιωτικούς προορισμούς μια φορά τη βδομάδα
- 36% των ερωτηθέντων συζητάει με φίλους και συγγενείς για να εμπνευστεί ταξιδιωτικά
- Αν είστε ιδιοκτήτης καταλύματος, φροντίστε να είστε ενεργός στα social media, στις πλατφόρμες να ανανεώνετε τις φωτογραφίες σας και να ανανεώνετε την καταχώρησή σας
Παράγοντας καθαριότητα
Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για τους ταξιδιώτες είναι η καθαριότητα ενός καταλύματος.
- 75% των ταξιδιωτών προτιμούν καταλύματα με αντιβακτηριδιακά/καθαριστικά προϊόντα
- 70% των ταξιδιωτών θα κλείσει σε ένα κατάλυμα μόνο αν είναι ξεκάθαρο τι πολιτικές καθαριότητας ακολουθεί
Αφύπνιση των επιπτώσεων από τους ταξιδιώτες
Οι ταξιδιώτες περιμένουν από τους hosts να προσφέρουν πιο βιώσιμες λύσεις/τρόπους στα καταλύματα τους
- 53% των ταξιδιωτών επιθυμεί να ταξιδέψει με πιο βιώσιμους τρόπους στο μέλλον
- 69% των ταξιδιωτών περιμένει από την τουριστική βιομηχανία να προσφέρει πιο βιώσιμους και φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους ταξιδιών
Digital Nomads
- Στο μέλλον θα καταργηθεί το κλασσικό ωράριο εργασίας 9 – 5
- Το 37% των ταξιδιωτών έχουν ήδη σκεφτεί το ενδεχόμενο να κάνουν κράτηση σε κάποιο κατάλυμα, κλείνοντας περισσότερες μέρες, έτσι ώστε να μπορούν να δουλεύουν ταυτόχρονα με τις διακοπές τους. Ισχυρό και γρήγορο Wi-Fi, κι ένας άνετος χώρος εργασίας (γραφείο και καρέκλα) γίνονται όλο και πιο σημαντικά για την προτίμηση αυτών των ταξιδιωτών
- 40% των ταξιδιωτών είναι πρόθυμα να μπουν σε καραντίνα αν μπορούν να εργάζονται απομακρυσμένα
-
52% των ταξιδιωτών είναι πρόθυμα να παρατείνουν επαγγελματικά ταξίδια έτσι ώστε να απολαύσουν και λίγες μέρες διακοπές στον προορισμό τους
Απλές απολαύσεις
- 69% των ταξιδιωτών προσπαθούν να απολαύσουν απλά πράγματα και εμπειρίες όπως το να περάσουν χρόνο έξω ή με την οικογένεια κατά τη διάρκεια των διακοπών τους
- Να επικεντρωθείτε στην οικογένεια
- 56% των ταξιδιωτών θα προτιμήσουν εξοχικούς και πιο απομονωμένους προορισμούς
Ο ρόλος της τεχνολογίας
- 63% των ταξιδιωτών προτιμούν τα καταλύματα να χρησιμοποιούν την τεχνολογία έτσι ώστε να αισθάνονται πιο ασφαλείς όπως self-check-in
- 55% των ταξιδιωτών είναι ενθουσιώδεις σχετικά με το potential της τεχνολογίας και το πώς μπορεί να κάνει την εμπειρία τους πιο προσωπική
European Holiday Homes Association (EHHA)
Κατόπιν, το 3ο BnB Greece Conference πραγματοποίησε το European Summit για την αγορά Short-term Rentals & Villas, με στόχο να αναλύσει τις επιπτώσεις της κρίσης αλλά και τα νέα δεδομένα στην ευρωπαϊκή τουριστική αγορά.
Στη συζήτηση συμμετείχαν ο Carlos Villaro Lassen, γενικός γραμματέας της European Holiday Homes Association (EHHA), όπου παρουσίασε τις δράσεις της EHHA προς τους θεσμούς της ΕΕ αλλά και τις δυνατότητες διασύνδεσης φορέων και εταιρειών, ο Eduardo Miranda, πρόεδρος της Ένωσης Τοπικών Καταλυμάτων Πορτογαλίας (ALEP), όπου παρουσίασε τις δράσεις τους στη μεσογειακή αυτή χώρα που έχει πολλά αντίστοιχα χαρακτηριστικά με την Ελλάδα και τέλος, ο Tomer Rosenblum, Director of Sales for EMEA της Guesty, όπου παρουσίασε τα εργαλεία που αξιοποιούν οι διαχειριστές ακινήτων με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον.
Αυτά που συζητήθηκαν έχουν ως εξής:
- Η Ευρώπη έχει στο σύνολο 4.000.000 καταλύματα
- Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά παγκοσμίως. Πιο συγκεκριμένα στην Ευρώπη, η Βόρεια Ευρώπη κινήθηκε καλύτερα σε σύγκριση με τη Νότια Ευρώπη όπου εκεί σημειώθηκαν σημαντικές απώλειες
- Στις μεγάλες πόλεις όπως το Παρίσι, το Λονδίνο, τη Μαδρίτη και το Βερολίνο η κίνηση ήταν μηδενική
- Αντίθετα στις παράκτιες περιοχές με private villas η κίνηση ήταν πολύ καλύτερη
- Η Ευρωπαϊκή αγορά έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα αλλά δείχνει να έχει αντοχές και όλοι ευελπιστούν το Πάσχα να ανοίξει πάλι η αγορά
- Ο εμβολιασμός είναι απαραίτητος για να αποκτήσει ο πληθυσμός ανοσία και να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη για την επανεκκίνηση των ταξιδιών. Σε πολλές χώρες ο εμβολιασμός του πληθυσμού θα ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί προορισμοί δεν θα είναι έτοιμοι για ταξιδιώτες
- Πρέπει να προετοιμαστούμε για μια αργή και σταδιακή ανάπτυξη για κάποιους προορισμούς για το 2021
- Ο κόσμος γενικά διψάει πάλι για ταξίδια λόγω του εγκλεισμού
- Η διάρκεια διαμονής είναι πια ένας πολύ σημαντικός παράγοντας
- Τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι η ιδανική λύση φέτος σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία λόγω των παροχών και της καθαριότητας που προσφέρουν ενώ ταυτόχρονα είναι πιο private και πιο απομακρυσμένα
- Οι property managers πρέπει να είναι πολύ ευέλικτοι και να μπορούν να προσαρμοστούν ανά πάσα στιγμή και να βλέπουν την κατάσταση ανά μήνα ενώ ταυτόχρονα καλό είναι να διαφημιστούν σε όσα πιο πολλά κανάλια και πλατφόρμες
- Η ευελιξία δε σημαίνει και χαμηλότερες τιμές και αυτό είναι σε συνάρτηση για το διαθέσιμο κοινό (international ή local πελάτες) και για να μη χαλάσουν την αγορά
- Όλες οι πλατφόρμες συστήνουν για πλήρη ευελιξία όσον αφορά την πολιτική ακύρωσης αλλά αυτό μπορεί να αποφέρει προβλήματα ιδίως σε μεγάλα καταλύματα τα οποία δεν θα μπορέσουν να αναπληρώσουν μια ακύρωση της τελευταίας στιγμής. Το να είσαι ευέλικτος δε σημαίνει απαραίτητα ακύρωση αλλά αναβολή, έτσι ώστε αν συμβεί κάτι να υπάρχει η δυνατότητα να αλλάξουν οι ημερομηνίες και όχι με το παραμικρό να υπάρχουν ακυρώσεις λόγω οργάνωσης και προγραμματισμού των καταλυμάτων
- Τα καταλύματα μπορούν να εκμεταλλευτούν κανάλια πώλησης εκτός πλατφορμών για να αποφύγουν και τις προμήθειες των πλατφορμών καθώς και για να αυξήσουν την προβολή τους σε μεγαλύτερο κοινό
- Η χρήση της τεχνολογίας όπως Channel Managers είναι πολύ χρήσιμα εργαλεία (ιδίως με την πανδημία) για να μπορέσουν να εκμεταλλευτούν όλες τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά καθώς και για την αυτοματοποίηση πολλών διαδικασιών
- Οι ταξιδιώτες φεύγουν από το παραδοσιακό ξενοδοχείο. Αυτό φάνηκε από την προηγούμενη χρονιά, όταν πολλοί άνθρωποι που ποτέ πριν δεν είχαν νοικιάσει short-term rental, επέλεξαν αυτού του είδους το κατάλυμα για τις διακοπές τους
- Το 2019, το 70% των Ευρωπαίων δεν είχαν μείνει ποτέ σε short-term rental