EN

Airbnb εναντίον All Inclusive

Sparrow-Airbnb εναντίον All Inclusive

Δεν είναι η πρώτη φορά που στοχοποιείται η Airbnb και η βραχυχρόνια μίσθωση γενικότερα. Τα υψηλά ενοίκια, η έλλειψη διαθέσιμων κατοικιών σε αξιοπρεπή κατάσταση, τα χιλιάδες κλειστά διαμερίσματα, είναι αναπόφευκτο να οδηγήσουν τους πολίτες σε ξεσηκωμό.

Σε μια κοινωνία που ασφυκτιεί κάτω από την συνεχή άνοδο τιμών σε βασικά αγαθά, μοιραία ψάχνουμε να ρίξουμε τις ευθύνες εκεί που θεωρούμε ότι αναλογούν. Δεν είναι τυχαίο που όσοι δεν διαθέτουν ακίνητο στην Airbnb, την Booking ή σε κάποια από τις υπόλοιπες πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης, τις κατηγορούν για τα παραπάνω.

Όμως, τα πυρά που δέχεται η βραχυχρόνια μίσθωση, δεν προέρχονται μόνο – ή κυρίως – από τους πολίτες, αλλά από επαγγελματίες του τουρισμού.

Τα θετικά της Airbnb

Παρά την κριτική, η Airbnb έχει και ορισμένα αναμφισβήτητα θετικά. Η αντίθεση των ξενοδόχων είναι λογική – πρόκειται για ξεκάθαρη σύγκρουση συμφερόντων, καθώς οι ταξιδιώτες πλέον προτιμούν ένα ανεξάρτητο διαμέρισμα με ανέσεις κατοικίας αντί για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου.

Αυτό το μοντέλο φιλοξενίας βρήκε γρήγορα υποστηρικτές:

  • Ιδιοκτήτες που επένδυσαν σε ανακαινίσεις και αναβαθμίσεις των ακινήτων τους, προσδοκώντας ένα επιπλέον εισόδημα.
  • Επαγγελματίες διαχειριστές που δημιούργησαν εταιρείες με πλήρη υποστήριξη και νέες θέσεις εργασίας.
  • Φιλοξενούμενοι που αγκάλιασαν την ιδέα ενός ολοκληρωμένου χώρου για τις διακοπές τους.

Η άνοδος αυτή, αναπόφευκτα, οδήγησε σε πτώση τζίρου για τα ξενοδοχεία και σε έντονες αντιδράσεις.

Ξενοδοχεία εναντίον Airbnb

Πρόσφατα, ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Κρήτης αιτήθηκε με επιστολή του προς τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, τον περιορισμό της βραχυχρόνιας μίσθωσης για όλη την Κρήτη.

Οι ξενοδόχοι υποστηρίζουν ότι υπάρχει ανεξέλεγκτη εξάπλωση της βραχυχρόνιας μίσθωσης, που σύμφωνα με το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) αντιστοιχεί περίπου σε ποσοστό 14% της Ελλάδας.

Το αίτημά τους αφορά σε οριζόντια περιοριστικά μέτρα, με εφαρμογή σε όλη την Κρήτη, έχοντας ως βασικό επιχείρημα την στεγαστική κρίση και την άνιση κατανομή του τουρισμού.

Τι απάντηση έδωσε ο Εμπορικός Σύλλογος

Είναι εύλογο ότι εκτός από το κομμάτι της διαμονής, ο τουρισμός αφορά και επηρεάζει άμεσα τα εμπορικά καταστήματα και τα καταστήματα εστίασης.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Χερσονήσου απέρριψε τον ισχυρισμό του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης, θυμίζοντας ότι τη μεγαλύτερη ζημιά στον τουρισμό την έχουν κάνει τα πακέτα διακοπών που καλύπτουν εκτός από τη διαμονή των επισκεπτών, και γεύματα, ποτά και δραστηριότητες (τα γνωστά «all inclusive»).

Τι είναι το all inclusive

Είναι το πακέτο διακοπών, στην τιμή του οποίου μπορεί να περιλαμβάνονται τρία γεύματα και ενδιάμεσα σνακ, αναψυκτικά, αλκοολούχα και δραστηριότητες ή ψυχαγωγία, όπως γυμναστήριο ή κομμωτήριο εντός του ξενοδοχείου, θαλάσσια σπορ, θέατρο κλπ.

Με αυτή τη μορφή πακέτου διακοπών, ο τουρίστας δεν θα επιλέξει μια ταβέρνα για φαγητό, αλλά θα παραμείνει στο ξενοδοχείο – έτσι, το κέρδος δεν θα διαμοιραστεί στην υπόλοιπη περιοχή και τα μαγαζιά, αλλά θα περιοριστεί στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο.

Είναι σαφές ότι από τη μεριά του τουρίστα υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια, καθώς γνωρίζει εκ των προτέρων το σύνολο των χρημάτων που θα ξοδέψει για τις διακοπές του. Όμως, όπως συνηθίζεται να λέγεται, έτσι δεν κινείται χρήμα στην υπόλοιπη αγορά.

Η αντιπρόταση του Εμπορικού Συλλόγου

Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Χερσονήσου, το μεγαλύτερο πρόβλημα του νησιού δεν είναι η βραχυχρόνια μίσθωση, αλλά το ότι η Κρήτη δουλεύει κυρίως με πακέτα all inclusive, αφήνοντας στο περιθώριο τα εμπορικά και τα καταστήματα εστίασης.

Η αντιπρόταση που έθεσε έχει μεγάλο ενδιαφέρον και προέκυψε έχοντας λάβει υπόψιν τις οικονομικές δυσκολίες των ταξιδιωτών:

  • Να περιοριστούν τα πακέτα all inclusive για την υψηλή περίοδο, δηλαδή μεταξύ 20 Ιουνίου με 20 Αυγούστου.
  • Να μην ισχύουν τα πακέτα all inclusive κατά τη διάρκεια των σαββατοκύριακων, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της τοπικής αγοράς.
  • Να διατηρηθεί η δυνατότητα των πακέτων all inclusive μόνο για τις οικογένειες με δύο ή περισσότερα παιδιά.
  • Να καταργηθεί πλήρως το all inclusive από τα ξενοδοχεία ενηλίκων (adults only).

Η αλήθεια είναι ότι τα all inclusive όντως έχουν περιορίσει σε τεράστιο ποσοστό την εισροή τουριστικού χρήματος στα ταμεία εκτός ξενοδοχείου και ενώ τα στοιχεία μπορεί να δείχνουν ότι καταγράφηκε αύξηση του τουρισμού, τα ταμεία των καταστηματαρχών να καταγράφουν πτώση τζίρου.

Η αντιπαράθεση ανάμεσα στη βραχυχρόνια μίσθωση και τα all inclusive πακέτα δεν είναι απλώς μια εμπορική κόντρα, αλλά αφορά συνολικά το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.